Author Topic: Systemtid helt fel  (Read 12731 times)

Barden

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Systemtid helt fel
« on: 2014-12-11, 22:36:17 »
När bilvärmaren skulle tidsstyras upptäckte jag att systemtiden var helt fel.
System time: 3431-08-04 17:52:32 weekday=7 yearday=351 DST=Active

Jag har kollat mot er Webswitch och har samma inställningar med ntp4.sp.se (har prövat några olika också). Tiden ändras lite slumpmässigt när jag startar om, men fortfarande helt fel.

Mjukvara 3.6, build Nov  6 2013 10:21:02.

Jag kör "port forwarding", använder en annan port (80xx) och kör separat dynamisk dns, det fungerar utmärkt att nå webswitchen från internet.

Någon idé om vad som är fel?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #1 on: 2014-12-12, 05:59:04 »
Med " separat dynamisk dns" antar jag att du menar att du inte använder den som finns i själva WSen? I så fall återstår nått problem med "vanliga" DNSen som förhindrar WSen att få tag på rätt tid och/eller själva NTP-funktionen. Vad har du för DNS-inställning på den? Om den är OK(lika som nån annan pryl) så finns möjligheten att din ISP har spärrat DNS- och/eller NTP-porten s(som utgående port)och därmed funkar det inte. Vi har fixat det problemet 4.x-versionerna, dock inte i gamla 3.x. Hänger du kvar på 3.6 av nått särskilt skäl?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Barden

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #2 on: 2014-12-12, 07:30:58 »
Ja, jag använder Synologys DNS-funktion.

I WSen pekar "DNS server" på routerns ip.

Har inte haft någon anledning att uppgradera från 3.6 men jag får pröva det. Tack för tipset!

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #3 on: 2014-12-12, 07:35:10 »
Du kan också testa byta DNS innan du uppgraderar. T.ex till Googles 8.8.8.8.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Barden

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #4 on: 2014-12-12, 07:38:33 »
Menar du i Webswitchen eller i routern? I routern har jag redan bytt till 8.8.8.8, jag har Telias bredband.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #5 on: 2014-12-12, 08:05:47 »
Aha, Telia! Då är det 99,9% säkert att de har spärrat DNS- och/ NTP-porten så då behövs en uppdatering av WSens programvara. Anledningen till att jag frågade om varför du har 3.6 var ifall du råkar behöva både "HAM"- och "HOME"-funktioner samtidigt, för 4.x är ju numera uppdelad i de två programtyperna.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Barden

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #6 on: 2014-12-13, 10:44:06 »
Laddade upp senaste versionen av programvaran, rätt tid direkt! Tack för professionell support!

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • Email
Re: Systemtid helt fel
« Reply #7 on: 2014-12-13, 23:06:21 »
Laddade upp senaste versionen av programvaran, rätt tid direkt! Tack för professionell support!
Tackar! Och bra att du är på banan igen så att säga!  :)
Always include type of hard/software and version when asking for support.