Author Topic: Mer ljudproblem med PC-klient  (Read 22913 times)

SM0OMW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Mer ljudproblem med PC-klient
« on: 2010-11-22, 22:52:46 »
Nu har jag labbat en stund med min RRC-1258 och PC-klient på skrivbordet.
Jag måste nog be om hjälp att förstå vad som (inte) händer här....
PC:n och RRC är hopkopplade på bordet med en enkel Ethernetswitch.
Jag har gett RRC:n namnet R2500. När jag startat PC-klienten säger den
"Connected to     ", alltså bara blanktecken. Likafullt visar den att den ÄR
uppkopplad, och när jag matar in RX-audio i RRC, så syns det i den gröna
stapeln på PC-klienten. Problemet är att inget ljud alls hörs i högtalaren.
Sånär som på det visar båda enheterna alla tecken på att ha full kontakt
med varann. Har kollat att Microbit 1274A är default playback device.
Testade också att koppla ned RRC, och i stället spela en melodi från
Youtube. Den kom då ut i PC-klientens högtalare, något svagt förstås,
men annars helt OK.
Jag ser därmed inte att det är något problem med hårdvaran,
och är tacksam för vidare hjälp. Jag har tagit en logg på PC-klienten,
som inte visar mig något uppenbart fel. PC:n kör Windows 7.

73,
Jesper

SM0OMW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Re: Mer ljudproblem med PC-klient
« Reply #1 on: 2010-11-22, 23:41:25 »
Efter lite mer labbande upptäckte jag att uppdateringen av RRC till V2.27
"inte tagit". Jag gjorde om den, så nu kör jag RRC 2.27 och PC-klient 1.0.22.
Då blev det en aning bättre, PC-klienten visar fortfarande "Connected to      ",
men det kommer något ljud i högtalaren, lite stötvis. Närmare bestämt, om jag
öppnar squelchen och släpper in brus i RRC, så låter det i PC:n som ett
stånkande ånglok, med 5-6 stötar per sekund.
Eftersom RRC och PC är de enda enheterna i nätverket tror jag inte att ljudet
fördröjs där. Någon gång har jag sett PC-klienten rapportera "Idle" medan
ljudet pustar i högtalaren. Någon gång har PC-klienten hakat upp sig vid stängning,
och fastnat i "Please wait. Closing down".

73,

Jesper

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • Email
Re: Mer ljudproblem med PC-klient
« Reply #2 on: 2010-11-23, 09:14:29 »
Jesper, här är några grejer att kolla upp:

1/
När det är uppkopplat så surfa till RRC:n och kolla på "Status"-sidan att du ser:

Current audio packet size   40
Current audio quality           0 - alaw 8 kHz

2/
Kolla inställningarna i PC-klienten, fliken "UDP", att "Rx Jitter Size" är minst 2 större än "Rx Jitter Delay". Jag har t.ex 7 resp. 5 nu.

3/
Testa flytta SIP-porten, i både PC-klienten och RRC:n, alltså till nått annat än 5060. För även om det är en "enkel switch" du har så kan den vara och "bry sig" i SIP-trafiken.

4/
Om inget av ovanstående hjälper så kryssa i "Debug" i PC-klienten, kör en test-uppkoppling, koppla ned och stäng PC-klienten. Då ska en fil kallad "mblog.txt" ha skapats på skrivbordet. Skicka den till oss.


Always include type of hard/software and version when asking for support.