Hej!
Jag har ett litet mysterium med COM2.... Skulle villja gå till botten med detta så att man slipper ligga sömnlös om nätterna
Jag vet att egentligen COM2 är för CAT, men det borde väl funka att köra vad för slags seriellt som helst ändå?
Nu till "mysteriet";
För ett år sedan eller så fixade jag fjärrstyrning av min rotor med ERC. Jag kunde då inte läsa rotorns värde över COM2, däremot gick det bra över COM1 med ett nollmodem på radiosidan (det var en RS232-hona på sladden till ERC-kortet). Inställningarna var identiska... Jag nöjde mig med att köra på COM1. Men nu skulle jag vilja kontrollera ett slutsteg via RS-232, och därmed ville jag fixa detta.
Installerade idag istället styrkortet från Idiompress i rotorboxen, och testade över COM2. Naturligtvis funkar det inte. Självklart testat på plats direkt med datorn till styrkortet. Funkade klockrent.
När jag tidigare hade problem med ERC-kortet och testade mellan COM1 och COM2 hade jag identiska inställningar för båda portarna. Rent teoretiskt borde det väl vara exakt samma sak??
Eller ska man labba med COM2 parity och/eller COM2 mode?
Mina inställningar är som följer
COM2 mode: Mode-3, char-timeout
COM2 baudrate: 4800
COM2 databits: 8
COM2 stopbits: 1
COM2 parity: 0 - off
COM2 terminator: 00