Det är ett Acom2000a. Jag har redan handlat en "remote power on adapter" till steget, därav min envishet att försöka få det att funka via en serieport. Självklart kan jag lösa själva påslagningen av steget på flera olika sätt (enklast kanske att gå direkt på pin 1&5 mot RCU:n med t.ex. ett relä eller bygga en liten krets som håller ett par sekunder) - men när jag nu har handlat adaptern vill jag ju köra den som det är tänkt
Att det krävs både RTS och DTR till adaptern förstår jag som en säkerhetsåtgärd. Dvs man kanske kan "fulkoppla" endast RTS att köra in 12V på båda pinnarna, men då riskerar man att annan applikation kan starta steget lite hipp som happ (de har valt att kräva båda signalerna samtidigt just för att ingen annan applikation rimligen bör göra det).
Någon länk har jag inte, detta finns inte dokumenterat i den vanliga manualen (Jag har all dokumentation på CD). Följande saxas från beskrivningen;
"The serial-port output signals DTR and RTS from the PC are used to control the remote power on of the amplifier. ... When both signals are -12V or even when either signal is +12V buth the other is -12V, the FET will be cut off (-1V or maximum 1V on the gate). When the program will change both signals to +12V, the gate will become about +10V (limited by the Zener diode) and its channel will saturate, thus grounding the *CPUON line of the RCU-CPU bus (JP1, JP2 - pin #5) for about 1.25 seconds to turn ON the amplifier."Nåväl, tror att jag helt enkelt antingen får införskaffa mig en seriell server eller bygga något för just igångslagningen av steget. Själva datakommunikationen bör ju funka utan problem via RRC:ns COM1 - bara steget är igång så är ju serieporten vaken, så då räcker det med kommunikationen via pin 2/3.
PS. Såg att ni nu säljer RC-1216H. Den skulle jag kanske ha handlat om den funnits på marknaden tidigare - innan jag handlade adaptern...