Author Topic: Plötsligt ingen/ibland skakig förbindelse  (Read 382 times)

SM0HEV

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
Plötsligt ingen/ibland skakig förbindelse
« on: 2025-01-04, 08:45:49 »
Efter 5 års perfekt drift så får jag sedan härom kvällen plötsligt inte längre någon förbindelse mellan burkarna... jo ibland efter att ha gjort reset på båda burkarna, får man till en uppkoppling ..ljud kommer fram en kort stund men sen tänds den röda leden och ljudet försvinner för att ibland återkomma korta stunder.  Status visar "transferring", "faulty" och "Stalled".  Port forwarding på routern verkar funka -jag har en kamera på port 1025 som jag kommer åt från utsidan.
Internetleverantören (Telia) påstår sig inte gjort några ändringar.
Finns det något sätt att testa var felet kan ligga ?

/Jens

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Plötsligt ingen/ibland skakig förbindelse
« Reply #1 on: 2025-01-05, 19:43:55 »
Hej

Brukar föreslå att först prova flytta kontrollsidan till en annan Internetanslutning för att konstatera i vilken ände problemet ligger. Man kan ju prova med båda RRCern på samma nät oxo, men det finns som inget som kan hända med Remoterig som påverkar om ljudpaketen kommer fram. Så nästa är ju att prova en annan router i den änden problemet uppstår, är det fortsatt problem så får man ju försöka med ISP, men det brukar vara svårt få nått gehör där

73 de Micke

SM0HEV

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: 2025-01-06, 17:53:24 »
Jag har dom faktiskt på samma LAN just nu. Där funkar det faktisk bra...så det verkar inte vara nåt fel på burkarna. Då får jag väl kolla med en annan router. Det är ju lite konstig att den plötsligt skulle lägga av när alla andra funktioner i mitt nät fungerar inkl port forwarding till mina kameror.  Telias kundsupport är rena skämtet .. dom fattade inte ens vad SIP/RTP etc var för nåt och någon 2:nd line support verkar dom inte ha.
73/ Jens

SM0HEV

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: 2025-01-08, 10:18:35 »
Bytte till en modernare router - fick då ny IP-adress från nätet - så nu funkar det!  Tack för uppmuntran!

73 & GF/Jens