Hej!
Sedan jag bytt remote-QTH (min son har flyttat), har det uppstått problem med teckengivningen på CW. Alldeles för ofta blir någon (ibland kanske rentav flera) av de långa teckendelarna i ett tecken betydligt längre än normalt. Det hörs när jag testar mot SK4KO och verifieras av motstationerna, nu senast av SM5AJV. Medhörningen låter däremot helt som den ska.
Ping-tiden varierar mellan 30 och 45 ms och antennsignalen på routern är helt okey, tre stabila streck.
Efter flytten blev jag tvungen att med er hjälp ändra inställningen på 4G-routern vid radion för att återfå kontakten mellan RRC-erna. Routern är en Huawei B593 från Telia, ansluten med 1 m (oskärmad) nätverkskabel till Radio RRC. Jag minns inte hur jag hade ställt in routern tidigare, men nu är DMZ aktiverat, inte portmappning och SIP ALG. Den kan ha råka tappa inställningarna vid flytten. PIN-koden till SIM-kortet hade nämligen "försvunnit" och behövde knappas in på nytt.
Dipolen för 80 och 40 m sitter för tillfället bara på 8 m höjd i stället för 20 m, tills masten kommer upp igen någon gång till våren. Utifall det kan ha någon inverkan. Det kanske hjälper att byta till den korta, skärmade nätverkskabeln...
Hälsningar / Göstha