Hej Petri!
Dina frågor är verkligen relevanta.
Men det är svårt att svara på dem, speciellt när man inte vet detaljer om platsen för 3g-abonnemanget.
Jag är övertygad om att man måste pröva och se hur det funkar. Bra är om man kan låna någon annans grejor för ett försök under en tid (kanske en vecka).
Den främsta anledningen till att det inte går att svara generellt är, att både 3g-radiokanal-kvaliteten och Internet-protokoll-överföringen sker enligt "best effort", dvs operatören lovar inget bestämt.
Radiotäckningen varierar ju från plats till plats pga terräng och placering av sändarmasterna.
Kvaliteten på dataöverföringen varierar också i tiden beroende på hur många andra abonnenter som är anslutna mot 3g-"masten" och hur mycket trafik de avvecklar. Det här är egenskaper som är avsiktligt inbyggda i själva radioöverföringstekniken och även i IP-protokollen.
Jag har sedan ett år mobilt bredband både från "3" och från Telia. Jag bor en och en halv mil utanför Stockholms centrum.
- Hemma i lägenheten är "3" väsentligt bättre än Telia, men båda funkar fint med RRC. På eftermiddagarna händer det att bägge blir sämre pga att många använder näten, och då blir det ibland korta (bråkdel av sekund) avbrott.
- Halvvägs in till stan är bägge näten urusla på någon sträcka.
- På landet i Södermanland är Telia bättre än "3".
Jag har mobilt bredband bara i ena änden. I den andra har jag ADSL. Jag har ställt in RRC-parametrar för buffring mm maximalt, och det verkar precis räcka för 3g-mobilt bredband i en ände.
Fasta Internet-anslutningar, t.ex. ADSL, sker ju tekniskt principiellt också enligt "best effort", men de är för det här ändamålet betydligt bättre, men om man inte har fast telefonledning till landet blir det ju väsentligt dyrare att skaffa en sådan.
Kolla också en annan tråd här på RRC-forum: "ICE.NET". Det är också radio, men inte 3g, utan går på 450MHz och ska ha bättre täckning/kvalitet utanför de tättbefolkade trakterna.
73
Uno, SM5ACU
Lycklig ägare av RRC-1258-v1
PS: Jag instämmer fullt i det du säger om att det bara är den som frågar som kan lära sej mer