Jag har testat RRC 1258 med IC-706MkIIG och mobilt bredband:
I radioänden har jag ADSL 14/0,8 från Bostream med fast IP-adress och router Getgear WGR614 v6 som router+brandvägg och RRC på "hemmanätet".
I paneländen HSDPA 7,2/0,3 från Tre med Huawei E-220 i laptop VAIO med XP Pro med "Internet sharing" och med korsad kabel till panel-RRC. Därtill wireshark för felsökning.
Ibland var det svårt att nå stun.microbit.se från paneländen - även med 'tracert' från laptopen - jag kom ofta bara ett par tre hopp inuti Tre:s nät. Provade med stun.rixtelecom.se med mycket bättre resultat (men den når jag inte från "hemmanätet", men där behöver jag i och för sej ingen stun-server). I paneländen var det oxo ibland problem med DNS-svar, vilket jag inte upptäckte utan wireshark.
Under de första två lyckade körningarna blev det c:a 6 (sex!) sekunders fördröjning från panel till radio och tillbaka. Hela tiden små hack i ljudet med några sekunders mellanrum. Provade endast lyssning. Audio Quality var = default 3.
Efter dessa två 'lyckade' försök bytte jag till Audio Quality = 0 i bägge ändarna för att få ner bandbredden från 180 till 85 kbit/s. Nu blev det knappt märkbar fördröjning och inga hack i ljudet. Det är bara ett försök ännu så det går inte att att svära på att det är systematiskt. Förbindelsen har nu varit uppe mer än en halvtimme utan problem.
Det hände ett par gånger under en mångfald försök med dålig förbindelse (Audio Quality = 3) att radio-RRC:n efter misslyckad kommunikation fortsatte att sända RTP till panel-RRCn som svarade med ICMP "port unreachable". Jag cyklade strömförsörjningen på radiosidan för att fixa det. Dessa ICMP-paket kommer inte fram till radio-RRCn utan stoppas i brandväggen WGR614. Jag vet inte om det skulle hjälpa att släppa in dem till radio-RRCn.
Min erfarenhet från 25 års byggande av datanät med routrar på otillgängliga platser har lärt mej att det är bra att kunna cykla matningsspänningen fjärrmässigt, så jag har skaffat ett GSM-styrt 230V relä för kraften till radio+RRC. Som komplement tänker jag köra ssh från laptopen i paneländen mot DNS/mail-servern (Linux) på hemmanätet och därifrån köra mot radio-RRCn:s webgränssnitt för fjärrstyrning.