nu har jag gjort prov med winkey och jämfört med I/O styrd telegrafi. efter jag installera remoterig rs232 drivers för USB fick jag inte winkey kommunicera över usb när rrc1258 comextra var vald som winkey port och motsvarande usb-comfsck i control rrc var satt till winkey. misstänkte att en lantronix deviceinstaller rs232 driver blockerade det på något sätt. så jag avinstallerade deviceinstaller, då försvann den drivern. då lyckades jag med winkey, men...
resultatet blev att I/O nycklingen, som jag använt i datorns egen com1 port, lät hyffsat bra och med låg latens, inte alls bara "dots" jag fått rapporter. man märker också från radions front panel hur uteffekten är mer stadigt, så jag tror telegrafin sändes som förr.
då testade jag byta till rrc1258 comextra (com8). då lät det bara "dots" igen. kan dela ljudklippen om jag bara vet hur.
växlade också mellan I/O och winkey för att prova att det var inte tillfällighet. program jag använde för winkey var cwtype och n1mm.
förväntade mig resultatet var tvärtom med tanke på att om winkey mode skickar riktiga ascii-tecken över och radio RRC omvandlar de till telegrafi tecken.
jag gjorde provet på klubben för att höra hur det låter och samtidigt spela in. klubben har också en bra anslutning, up/down ca 20MB enligt mätningen samma gång.
så nu kvarstå höra rapporter från andra mottagare när jag sänder hemifrån.
några fler tips få winkey fungera ? det låter trots allt säkrare kort vad gäller jitter etc.
73 de petri