Hej!
Jag använder standard utrustning från remoterig för att styra min radio och HAM-M rotor. Det har fungerat alldeles utmärkt sedan snart 5 år med ett besvärande undantag. Det uppträder alltid en "fladdrande" störsignal som kommer in i radion med styrka S5 (på 80 m), återkommer med 170 kHz mellanrum på alla amatörband och sakta driver i frekvens.
Nu sitter jag vid radion med fjärrstyrningen inkopplad och lyssnar på 80 m-bandet. Störsignalen flyttar sig en aning fram och åter i frekvens (ca 1 kHz) i takt med att den gröna lysdioden på RC1216L tänds och slocknar.
1. Jag drar ur nätsladden till rotorn och bryter så matningen till routern, därefter till Radio RRC-n, webswitchen, autotunern och antennswitchen AS-1289 i tur och ordning. Störsignalen finns kvar. Den bara flyttar sig en bit i frekvens.
2. Jag bryter slutligen matningen till rotorkontrollkortet RC1216L. Nu är störsignalen borta - putz weg!
Varför är det på detta viset och hur blir jag av med problemet?
Manöverkabeln och lägesgivarkabeln mellan rotorstyrenheten och RC1216L är oskärmade, liksom 12 V matningen från riggens nätagg tiill RC1216L.
Hälsningar / Göstha, SM5DXU