Author Topic: Ingen RRC connect  (Read 1588 times)

SM4KYN

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
Ingen RRC connect
« on: 2024-10-23, 13:54:03 »
Hej,
Jag har 2st Elecraft K3 Mini på två olika QTH och båda är identiskt konfigurerade för anslutning till en K3 i Karibien.
Utrustningen har inte använts på ett tag då 12V PS gick till sönder till RRC radiosida. Felet med PS är åtgärdat men båda uppsättningarna har nu slutat fungera.
På ena platsen har jag fiber Bredband2 och på den andra fiber Tele2.
Det märkliga är att bryter jag WAN på en av routrarna så slår den automatisk över till ett USB stick med Telia 4G och det hela fungerar dock lite "hackigt".
Nu ser statussidan bra ut på den RRC som kör Telia 4G vilket det inte gör med Bredband2 och Tele2 trots fiber.
Det märkliga är att idag fungerar ping och tracert till radiosidans router från både Bredband2 och Tele2 trotts att remote inte ansluter.
Provar jag ping och tracert via Telia 4G så får jag konstant timeout på ping och tracert ger sig efter 10 hopp.
Övriga användare är folk från USA och dom har inga problem.
Det hela känns som ett större fel i USA eller vidare ner mot Karibien där portar eller protokoll kanske blockas.
Funderar lite på om det kan ha med  den totala blackout som Kuba drabbades av?
/Anders

SM4KYN

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
Re: Ingen RRC connect
« Reply #1 on: 2024-10-25, 09:31:17 »
22/10 Felanmält ena ISP:n (Tele2). Ärendet eskalerat till nivå 2 eller 3. Fungerar igen 25/10. Åtgärder från min sida = Ingen, förutom 8tim sömn.
Återstår att prova andra ISP:n (Bredband2) vid stugan. 

SM4KYN

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
Re: Ingen RRC connect
« Reply #2 on: 2024-10-28, 09:40:50 »
Remote fungerar nu även med Bredband2. Gick förmodligen igång samtidigt som Tele2.
Så här långt ingen återkoppling från den ISP jag felanmälde till dvs. Tele2.